۱۳۸۹ اسفند ۲, دوشنبه

تحلیلی بر مکان تظاهرات /ولیعصر یا امام حسین- انقلاب -آزادی

اینبار تظاهرات در ولیعصر بود و غیر متمرکز و فقط تنها نام یک خیابان در ذهن افراد بود در محدوده ونک تا پارک وی بودم هر از چندگاهی سیل جمعیت را مشاهده میکردم که از سمت راست یا چپ خیابان به سمت جنوب یا شمال حرکت میکردند و دقیقا نمیدانستند کجا میروند فقط آرام و بدون شعار حرکت میکردند و در فرصتهای اسثنایی و محدود توانستیم در بعضی جاها شعار بدهیم اما بیشتر اوقات برای جلوگیری از درگیری اینکار محقق نشد .
تحلیل موقعیت دو مسیر
مسیر 1-خیابان ولیعصر
مسیر 2-امام حسین انقلاب آزادی
طول مسیر شماره یک حدود پانزده کیلومتر است اما محلهای پرت و خطرناک زیاد دارد از راه آهن تا منیریه آنچنان مورد توجه نیست و تاکنون تظاهرات خاصی در آن اتفاق نیوفتاده از منیریه تا جمهوری هم فوق امنیتی ترین نقطه ایران هست سر هرکوچه
بن بست حداقل یک دوربین با قدرت وضوح بسیار بالا نصب شده است و تظاهرات در آن خیلی خیلی خطرناک است
از جمهوری تا میدان ولیعصر محدوده خوبی است و بیشتر توجه ها به میدان ولیعصر هست و افرادی که از این مسیر حرکت میکنند عملا هدفشان رسیدن به میدان ولیعصر هست که میدان بسیار مهمی است و همچنین از شمال تا خیابان مطهری هدف افراد به سمت این میدان است .


از بالای تونل رسالت که از زیر میگدرد (تقریبا به موازات میدان آفریقا) نگاهها معطوف به میدان ونک است تا چهار راه پارک وی و بقیه مسیر به سمت تجریش هم اهمیت چندانی ندارد و نکته اینکه در این منطقه صداوسیما قرار دارد که بسیار حساس میباشد و همچنین پارک ملت که حضور نیروهای موتور سوار در آن سخت مینماید و همچنین اتوبان نیایش که با ترافیک در آن تقریبا کمربند شمالی شهر به طور وحشتناکی ترافیک ایجاد میکند .و وجود پارک ساعی هم از نقاط قوت این محدوده هست .



پس مقداری زیادی از مسیر برای راهپیمایی از دست میرود اما نیروهای سرکوبگر مجبورند به طور ویژه در نقاطی که مردم شاید در حال حاضر به آن نزدیک نشوند ، حاضر و در آماده باش کامل باشند .
تمام توجه ها به سمت میدان ولیعصر و میدان ونک هست .
خصوصیت این منطقه بیشتر تجاری و اداری است و موقعیت مناسبی برای حضور کارمندان شرکتهاست بیشتر آپارتمانها بزرگ و از ترکم جمعیتی کمی برخوردار است . مراکز مهم تجاری تهران مثل مرکز پایتخت و فروشگاههای مختلف و پر رونق در حاشیه خیابان ولیعصر هستند (البته این وضعیت فقط تا میدان ونک است)
در حاشیه اتوبان نیایش مقر سپاه استان تهران هست(محمدرسول الله)
ارتباط مردم غرب تهران کمی با این خیابان دشوار است
اما مزیتی که خط ویژه این محل دارد تنگ بودن آن هست
تجربه نشان داده امکان توقف اتوبوسهای BRT کم است و به علت کم بودن عرض خیابان دو اوتوس به سختی از کنار هم رد میشود و مسیر هم یکطرفه به شمال است که معمولا ترافیک سنگینی دارد و عبور از آن دشوار است و بین خیابان و مسیر ویژه نرده کشی بلندی انجام شده
نیروهای بسیجی معمولا از موتورهایشان پیاده نمیشوند تا تعقیب و گریز کنند اما یگان ویژه این کار را میکند پس میتوانیم با انتخاب این محل حداکثر نیروهی بسیج را در یک سمت خیابان ببینیم و عبور و مرور فقط از پیاده رو ها برایشان امکان پذیر است وسایل نقلیه خودوریی امکان ترک محل خود را به علت ترافیک ندارند .
امیدورام در فرصت بعدی در مورد مسیر شماره 2 بحث کنم و در انتها نتیجه گیری کنم و نقاط قوت و ضعف و اینکه برتری استراتژیک در کدام مسیر است را پیشنهاد بدم امیدوارد مورد توجه باشد و دوستان با بحثهای سازنده خود حقیر را راهنمایی کنند

۱۳ نظر:

  1. من با مسیر انقلاب امام حسین موافقم

    پاسخحذف
  2. وقتی ما در مسیر میدان فوزیه تا میدان شه یاد حرکت می کنیم عملا هفت تیر بلوار و ولی عصر را هم داریم و خیابان جمهوری به دسترسی افراد برای حرکت کمک می کند

    پاسخحذف
  3. من یک سوال دارم کم ربط:

    وقتی می خوان مردم را نذارن از پیاده رو ها خارج بشن همه قدرتشون به موتور سوارانشونه. چرا طرح پنچر کردن موتورها با پخش میخ جدی نشد؟ آیا جواب نمیده؟ یا فراموش شد؟

    پاسخحذف
  4. در پاسخ به دوست عزیز ناشناس که در مورد پنچر کردن موتورها پرسیده بودند
    کار خوبی است اما توجه کنیم خودمان هم از آن مسیر رد میشویم و ممکن است خودمان هم آسیب ببینیم

    پاسخحذف
  5. این مبارزه برادران من با این روش نمی تونه ادامه پیدا کنه و دلیر ترین و رشید ترین جوانان این کشور بیهوده کشته و به بند کشیده میشن.
    دو مساله وجود داره یکی نحوه مبارزه و دومی هدف مبارزه
    ما با گروهی سروکار داریم که منطق صلح و انسانیت رو نمیفهمند.کسانی که می گن مبارزه مسلحانه و یا مقابله به مثل هزینه ها رو بالا می بره اشتباه می کنن چون گروهی از نظامیان که با مردم هستند در هیچ شرایطی دست به سلاح نخواهند برد و بر چشم ما جا دارند وگروه متوحش دیگر تحت هیچ شرایطی دست از سلاح و کشتار بر نمی دارند مگر اینکه با زور مواجه شوند.اگر مردم نمی توانند احساس امنیت کنند آنها هم نباید احساس آرامش کنند باید از تجمع وحشت داشته باشند باید بترسند که هرلحظه از بالای بامی یا پنجره ای آتش بر سرشان خواهد ریخت.باید دید پس از آن برای مردن چقدر مزد می گیرند. دیگر کشته دادن و صلح طلب بودن کافیست و نوبت کشته دادن دشمن است.
    دوم اینکه هدف همه ما باید مشخص باشه و اون برکناری و محاکمه خامنه ای رفراندوم قانون اساسی وجایگزینی حکومت اسلامی با نظامی دموکراتیک است.جوانان ما نباید به خاطر آرمانهای امام ویا اصلاح نظام و دیگر یاوه ها کشته شوند.اگر فکر می کنید هنوز نمی توانیم بر سر حذف نظام به توافق برسیم دست از مبارزه برداریم تا زمان آن فرا برسد.نمی توان بیش از این بیهوده کشته داد.باید بدون ترس آرمانها بیان شود و به جنگ جلادان برویم.
    اگر با نظر من موافقید لطفا این مطلب رو لینک کنید و اطلاع رسانی کنید چون برای من امکان پذیر نیست.

    پاسخحذف
  6. ریختن گازوئیل، کف خیابون رو مثل صابون برای وسایل نقلیه (موتورها) لیز میکنه. بیایید جدی جدی به این موضوع فکر کنیم. نفری یک قوتی گازوئیل همراه داشته باشیم کافیه.

    پاسخحذف
  7. با خیابان انقلاب و آزادی موافقم - راه در رو زیاد - با توجه به عرض زیاد خبابان قابلیت تدافع و تهاجم بالاتر میره - تسلط کامل به نیروهای سرکوب - نزدیکی به محل سکونت موسوی - دسترسی به چند اتوبان - نرده های بلند و نزدیکی به قرارگاه مقداد (جز مسلح ترین قرارگاه هاست) بسیار مناسبه. ولی عصر 3 بار تظاهرات کردیم که ناموفق بوده ولی تمام دفعاتی که انقلاب بودیم برنده بودیم - عدم وجود مسیر های جانبی تو ولی عصر باعث درگیری تن به تن سنگین میشه که تلفات نیروهای سبز و زیاد می کنه

    پاسخحذف
  8. چرا گازوییل هزینه بر است و میگن سرمایه ملی رو از بین بردن ؟ هر کس یک بطری آب معدنی رو پر از ریکا کنه حتی میتونید رو صورتشون هم بریزید تا به سوزش بیوفتن ( از نوع پر کف ش) چطوره؟

    پاسخحذف
  9. مسیر ولی عصر به چند دلیل خوب نیست. 1- ترافیک بالایی داره و امکان پارک خورو برای کسانیکه ماشین دارن نیست. 2 - خروجی هاش کمه و امکان جنگ و گریز نیست.3- یکطرفه است و خودرو ها یی که می خوان در مسیر دائما دور بزنن تا پیاده ها رو پشتیبانی کنن کمه
    مسیر امام حسین انقلاب آزادی کمتر این مشکلات رو داره. کوچه ها به هم وصلن. هر طرف مردم رو میرونن جای دیگه جمع میشن.بن بست کمتر داره که مردم گیر بیفتن.

    پاسخحذف
  10. دل خوش ضمیر پاک
    شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه
    خواب شیرین را مردم همیشه بیدار کابوس میکنن

    پاسخحذف
  11. من فقط می خواستم بگم به هر شکل ممکن از خودمان باید دفاع کنیم. حالا با سنگ ، چوب ، آتش زدن سطلهای زباله و یا هر کار دیگر مهم این است که آنها هم می ترسند تا حالا شده گربه را یک گوشه ای بیاندازید حتما به سمت شما چنگ می اندازد درست لحظه وحشت از گربه همان لحظه است . پس یادمان نرود به هر شکل ممکن بایست طعم حمله و ضربه زدن را به قوی ترین نحو ممکن به آنها بچشانیم. ضربه دربرابر ضربه

    پاسخحذف
  12. چند پیشنهاد دیگه:
    1- حتما ماسک همراه داشته باشین تا در موقع شعار دادن بصورت بزنین.
    2- تظاهرات رو به شب بکشین و زود نرین
    3- سعی کنین با دوستانتون باشین . اگه تیمهای 10 نفره تشکیل بدیم، بهتر میتونیم همو ساپرت کنیم و شاید بشه گفت شکست ناپذیر می شیم.
    4- خشونت به خرج ندید. بقول یکی از بزرگان، انقلابی که با خشونت پیروز بشه باز به دیکتاتوری خشن تبدیل میشه.اگه بسیجی یا پلیس گرفتین خیلی نزنین. توهین زشت نکنین.در حدی که بترسن کافیه . مثلا ازشون عکس و فیلم بگیرین.
    5- پیشنهاد عکس و فیلم گرفتن از کسانیکه مردم میزنن خیلی عالیه.

    پاسخحذف
  13. مهم مهم-این طرح فراخوان توسط جمعی از فعالان جنبش سبز بررسی شده که در صورت تایید و اجرا رژیم ضربه سختی از جنبش سبز خواهد خوردو در وحشت خواهد بود. فراخوان دهه خشم از 15 اسفند تا 24 اسفند(جهرشنبه سوری).9 روز اول تظاهرات سراسری و آرام در تمام ایران و در روز آخر چهرشنبه سوری در صورت کوتاه نیامدن رژیم به خواسته هایمان در روز آخر چهارشنبه سوری با تمام تجهیزات (کوکتل مولوتف و نارنجک دستی) به تبرد نیروهای سرکوب گر می رویم و هر محله پاسگاه یا اماکن دولتی منطقه خود را به تصرف در می آورد یا آتش میزند .قابل ذکر است که در صورت اجرای طرح به دلیل اینکه 9 روز نیروهای سرکوب گر آماده باش بوده اند به دلیل خستگی و قرسودگی توان مقابله با چهارشنبه صوری را نخواهد داشت و بهترین فرصت برای ضربه زدن به رژیم می باشد.این همان مدل مبارزه ای است که کشورهای مصر تونس لیبی به صورت موفقیت آمیز اجرا کرده اند تا وقتی که رژیم قدرت تصرف شهر توسط مردم را نبیند هرکز در برابر تظاهرات مسالمت آمیز مردم کوتاه نخواهد آمد و توجهی به خواسته هایمان نخواهد کرد لذا ما جمعی از فغالین جنبش سبز تقاضا داریم هر چه سریعتر برای اجرای این طرح ضربتی اطلاع رسانی و تبلیغ کنید و به مشاورین آقای موسوی و کروبی برای اطلاع دهید .قراخوان دهه خشم 15 اسفند تا 24 اسفند (چهرشنبه سوری)

    پاسخحذف